Brauche Hilfe - OM366 Kurbelwellenproblem
#1
UTRAC02 

Hallo an alle,

Ich habe Probleme mit der Montage der "Lüfterriemenscheibe" an meiner Kurbelwelle.

Es gibt eine Schraube 24mm und eine Unterlegscheibe (konisch schätze ich).

Bei meiner Route hat sich die Kurbelwellenschraube gelöst (ich vermute Vibrationen und blockierter/trockener Viskolüfter), die Riemenscheibe mit Lüfter hat sich gelöst und die Unterlegscheibe ist verloren gegangen. Teilenummer habe ich nicht.

Beim Mercedes-Service in Frankreich wissen sie nicht viel über alte Mercedes-Lkw.

Ich habe eine neue Schraube gekauft, weil die Originalschraube verformt war (das Filet). Eine neue Schraube, die ich bei Mercedes gekauft habe, hat die Filetierung auf der gesamten Länge der Schraube - nicht wie die Originalschraube, aber vielleicht ist sie sogar noch besser, weil der Zustand der inneren Filetierung in der Kurbelwelle auch nicht mehr so ​​neu ist - daher glaube ich, dass eine längere Filetierung stärker ist .

Ich brauche diese Teilenummer für Unterlegschreibe. Außerdem muss ich im Moment wissen um diese Kurbellwelleschreibe zu fluten.

Um ehrlich zu sein, habe ich Angst, den Lüfter an der Kurbelwelle zu montieren, weil er schwer ist und viele Vibrationen macht und die Schraube belastet.

Ich überlege immer mehr, einen nicht originalen Elektrolüfter in den Kühler einzubauen und zusätzliche Spannungen für die Kurbenwelleschraube durch den Einbau eines originalen Visco-Lüfters zu vermeiden. Temperaturen sollten kein Problem sein (LKW hat zwei Thermostate - bei Bedarf kann ich einen oder beide ausbauen) und elektrische 24-V-Ventilatoren sind heutzutage stark, vielleicht etwas zu laut.

kann mir jemand helfen, das benötigte Teil (Unterlegschreibe) und den genauen Moment zum Festziehen der Schraube zu finden.

Hinweis: Ich habe es bereits einmal behoben und das gleiche Problem ist mir nach 80 km passiert (ich denke, das Fehlen dieser Unterlegscheibe ist wirklich kritisch für Vibrationen), weil ich nicht wusste, dass Unterlegschreibe fehlt, da auf der 7zap-Seite nur die Teilenummer für vorhanden ist diese Schraube aber nicht für die Unterschenkelscheibe.

Ich bin mit meinem LKW in Frankreich schon 3 Jahre gestapelt. Jeder hier sagt mir, ich solle den Motor wechseln, aber das ist keine Option, weil es nicht einfach ist, einen solchen Motor zu finden, und dieser Motor läuft auch wirklich ruhig, es ist "nur" das Lüfterproblem am Ende.

Ich benutze Google Übersetzer, da ich kein Deutscher bin. Originaltext in Englisch ist unten.

hello everyone,

I am having trouble with "ventilator pulley" montage to my crankschaft.

There is a bolt 24mm and Unterlegscheibe (conical i guess).

On my route the crankschaft screw released (i guess vibrations and blocked/dry visco fan) , the pulley with fan felt of and the unterlegscheibe got lost. I dont have part number.

In mercedes service in France they dont know a lot about old Mercedes trucks.

I bought new schraube because the original one was deformed (the filletage). new schraube which I bought in mercedes has the filletage on the all lenght of the schraube - not like original one, but perhaps its even better because the condition of inner filletage inside crankschaft is also not as new - so I believe longer filletage is more strong.

I need that part number for unterlegschreibe. Also I need to know the moment to tide this kurbellwelleschreibe.

To be honest , I am affraid to mount the ventilator to crankschaft because its heavy and makes lot of vibrations and stress the schraube.

I am more and more thinking to install non original electric ventilator to the cooler and prevent adittional stress for kurbenwelleschraube by mounting original visco fan. Temperatures should not be a problem (truck has two thermostats - if needed i can dismount one or both) and 24V electric ventilators nowadays are strong, maybe just bit too laud.

can anyone help me to find needed part (underlegschreibe) and the exact moment to tight the screw.

note: i already fixed it once and the same problem happened to me after 80km (i think absence of that underlegscheibe is really critical for vibrations), because i did not know that there is unterlegschreibe missing as on 7zap page there is only part number for that screw but not for that underlegsheibe.

I am stacked with my truck in France allready 3 years. Everybody here tells me to change engine, but that is not option because to find engine like that is not easy, and also this motor runs really smooth,its "just" that ventilator problem at the end.

I am using google translator, as I am not Deutch. Original text in english is bellow.


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#2

Salut Daniel,

Si tu roule en France,tu parle le Francais? C'est plus simple parceque ont as pas de fautes en traduire. Si non ,continue en Anglais.

De quel vehicule ont parle ,un Unimog ou d´un camion?
Tu as un Numero de Chassis? Il faut le savoir car il existe des centaines de vis différentes, et la plupart a pas de Rondelles.


Salutations
Roby

MB Trac 1000 Turbo Intercooler >> Fahrspass pur Smile Smile
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#3

its 1120L mercedes truck LK/LN2 . not unimog.not tracteur.

i dont write french.. english best for me. i dont have shassi number on me , but its engine OM366LA (intercooler turbo version) . 1989

i know there is different versions of visco fan mounts. I have already another viscofan which is refilled. but because of its weight , i am honestly affraid to mount it on the crankschaft which is not in top condition ( engine runs perfectly, lot of work done on it, but i dont really trust that install ventilator would last as it already felt apart few times and i am affraid that it would eventually release the main bolt agan and again. i dont want to risk that because if it happen to me again on the road its really expensive to find solution for such a big truck) . I am traveller, so... lot of mechanicians tells me to change engine due to expensive repair to change crankschaft..noone can do it these days, we dont have much good mechanicians, now its "part exchangers" ..

on the picture in attachment you can see exactly the ventilator mount pulley which i have. I just dont have that "rondele" .

My idea is to "close" the crankschaft like this, and install electricall ventilator on the radiator which would be not attached to crankshaft. I guess this pulley would not cause lot of vibrations (if i compare with vibrations from ventilator in full rotation). Pulley does not create "airflow resistance, so there would be no vibrations and stress for the filletage.

I am in Saille - close to La turballe, cca 1 hour from Nantes. I am parked on private land and I cannot drive to garage, I have to fix it by myself . The engine was out of chassis to fix it and I did all what I could on it when engine was on the pallet - so I know its in good condition overall, but the repair of this ventilatore problem did not last for long. Now I know its not necessary to take it out again, there is space to do


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#4

Hi Daniel,

What is the number of the screw you bought?
According to the EPC, the screw on the LK/LN has the part number A 366 990 15 01, the screw has a pressure ring, but the pressure ring does not have its own number.
Tightening Torque for this Screw is 500 to 550 NM.

   

Regards
Roby

MB Trac 1000 Turbo Intercooler >> Fahrspass pur Smile Smile
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#5

Hi,

yes, thats exactly the thing the pressure ring has no part number and it may suppose to be part of that part (2 pieces under one number). In mercedes truck they gave me the bolt which looks different but fits in (has 24mm diameter and same long) but with filletage all the way of the bolt, they told me its official replacement, they did not gave me the pressure ring with it thank you for moment info .. noted.

any ideas how to get that pressure ring ? or its number . anybody ?? or some contact for good mercedes truck part shop in germany ? in france they seems nice and helpfull, but only if things are "easy", noone will pick up the phone and try to ask in germany because french people just dont want to speak any other than french language generally. Also searching in database is struggle for them if its about old truck, and searching the compatible part in newer version of trucks is for them really impossible.

We can do better here, even with 7ZAP i got further than they did with official catalogue.

any toughts on the electric ventilator i mentioned before ? do you consider it better that try to install original viscofan ? My concern is to trust it for future, I cannot afford to get to situation like this in future, on the road, if this happens to me again somewhere in moroco for example, i would become homeless as this truck is my home..

ps. I do not have the number of the bolt i got at the moment. i will take photo later.

btw thanx for your reaction, really appretiate it.

Where can i get EPC ? to check on things by myself ? I guess its really important tool.
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#6

4

Hallo, ich habe ein Foto von der Originalschraube gemacht, die natürlich zerstört wurde.

Ich vermisse diesen Druckring immer noch, ich kann seine Nummer nicht identifizieren, ich weiß nicht, wo ich sonst fragen soll, ich hoffe, ich kann hier Hilfe finden.

Ich habe auch einige Fotos von om366-Motoren von der Vorderseite und Bilder aus dem Teilekatalog gefunden. Es ist alles Anhaftung und es ist irgendwie offensichtlich, dass es einen Unterschied gibt

Wenn Sie diese Fotos sehen, scheint es, dass es zwei verschiedene Möglichkeiten gibt, die Riemenscheibe zu montieren (eine ist nur die "Hauptriemenscheibe" ohne die kleinere, die für die Montage des Lüfters bestimmt ist, und die zweite ist nur mit der Hauptriemenscheibe).

Es scheint, dass es für beide Szenarien unterschiedlich ist.

Ich kann keine Spezifikation dieses Druckrings finden, es ist vielleicht das einzige Stück, das keine Teilenummer hat.

Könnte jemand helfen?

Sogar Kontakt für guten deutschen Mercedes-LKW-Service. Jemand, der sich auskennt, wäre sehr hilfreich. Ich muss mein Zuhause vor dem Sommer wieder auf die Straße bringen.

Hallo, ich habe ein Foto von der Originalschraube gemacht, die natürlich zerstört wurde.

Ich vermisse diesen Druckring immer noch, ich kann seine Nummer nicht identifizieren, ich weiß nicht, wo ich sonst fragen soll, ich hoffe, ich kann hier Hilfe finden.

Ich habe auch einige Fotos von om366-Motoren von der Vorderseite und Bilder aus dem Teilekatalog gefunden. Es ist alles Anhaftung und es ist irgendwie offensichtlich, dass es einen Unterschied gibt

Wenn Sie diese Fotos sehen, scheint es, dass es zwei verschiedene Möglichkeiten gibt, die Riemenscheibe zu montieren (eine ist nur die "Hauptriemenscheibe" ohne die kleinere, die für die Montage des Lüfters bestimmt ist, und die zweite ist nur mit der Hauptriemenscheibe).

Es scheint, dass es für beide Szenarien unterschiedlich ist.

Ich kann keine Spezifikation dieses Druckrings finden, es ist vielleicht das einzige Stück, das keine Teilenummer hat.

Könnte jemand helfen?

Sogar Kontakt für guten deutschen Mercedes-LKW-Service. Jemand, der sich auskennt, wäre sehr hilfreich. Ich muss mein Zuhause vor dem Sommer wieder auf die Straße bringen.

bitte helfen





hello, i made photo of original schraube, its offcourse destroyed.but I allready have replacement which i got from mercedes (is same size but its "full body threat" - i think its better.)

I still miss this pressure ring,i cannot identify its number, I dont know where else to ask, I hope I can find help here.

I found also some photos of om366 engines from the front side and pictures from part catalogue. Its all in attachment and its kind of obvious that there is difference

If you see this photos, it seems that there is two different option of montage the pulley ( one is only "main pulley" without the smaller one which is for montage of fan, and second one is with the main pulley only) .

It seems that for both scenarios it is different.

I cannot find any specification of that pressure ring, its maybe only piece which has no part number.

Could anybody help ?

Even contact for good german mercedes truck service .. someone who knows would be really helpfull. I need to get my home back on the road before summer.

please help


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#7

Hallo,

Hättest du mal die Fahrgestellnummer von deinem Fahrzeug? Vielleicht habe ich sie auch in deinem Schreiben übersehen aber damit könnte ich mir das mal im EPC anschauen.

Gruß. Steffen
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#8

WBD67721415461271

danke
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#9

Hallo Daniel,

warum kaufst du nicht einfach die Schraube inclusiv Scheibe, die dir Roby rausgesucht hat. Sie kostet nur ca. 25 €. Dann musst du die Schraube mit 550 Nm anziehen. Ich bezweifle, dass du die letzte Schraube mit 550 Nm angezogen hast. 550 Nm sind eine ganze Menge.

why don't you just buy the screw including the washer that Roby picked out for you. It only costs around €25. Then you have to tighten the screw with 550 Nm. I doubt that you tightened the last screw to 550 Nm. 550 Nm is quite a lot.

Best regards
Franz Josef
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#10

Hallo,
würde das auch so machen, die Schraube könnte komplett mit Scheibe sein. Würde die mal bestellen und dann sieht man ja was kommt. Motor hinten über Starterkranz blockieren und mit Drehmoment anziehen.
Lüfter halt neu machen wenn der alte Unwucht erzeugt.

Gruß. Steffen
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#11

Hallo Daniel,

die Druckscheibe gibt es nicht einzeln da Schraubenkopf und Druckscheibe eins sind.
Siehe Bilder

       

Die neue Schraube sollte das ohne Probleme halten,da diese auch beim Trac und Unimog verbaut ist ,und hier werden 2 Hydraulikpumpen über die Riemenscheibe angtrieben,was sicherlich mehr Vibrationen erzeugt als der Lüfter.

Wie vorher schon geschrieben ist das richtige Anzugsmoment zwingend nötig.

Gruss
Roby

MB Trac 1000 Turbo Intercooler >> Fahrspass pur Smile Smile
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#12

hallo, danke für die antwort. und Bilder .. wichtig ..

Ich habe bereits zweimal den "Originalersatz" gekauft, und es war nur die Schraube ohne Scheibe. und das Original war "Zwei-Teile-Teil". Ich hätte gerne die Referenz für alles Kompatible, was "funktioniert".

Im Moment glaube ich, dass es am besten wäre, diese Scheibe zu bekommen, aber ich kann ihre Nummer nicht finden (Originalersatz enthält sie nicht)
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